Warzywa sezonowe

Co jeść w lutym? Owoce i warzywa sezonowe #1

Choć na sklepowych półkach o dowolnej porze roku nie brakuje świeżych pomidorów, ogórków i truskawek, nie warto po nie sięgać zimą. Nie są one ani zdrowe, ani smaczne. Jeśli chcesz odżywiać się zdrowo, zacznij wyznawać prostą zasadę: jedz produkty sezonowe. By ułatwić Ci ich wybór, postanowiłyśmy rozpocząć nowy cykl wpisów – warzywa i owoce sezonowe.

Zaczynamy od lutego 🙂 Mamy nadzieję, że nasze wskazówki odpowiedzą na pytanie, co jeść w lutym – miesiącu, w którym z utęsknieniem czekamy już na wiosnę i nowalijki. Oczekiwanie to może stać się całkiem przyjemne, jeśli do menu wprowadzisz marchewkę, brukselkę, cykorię czy cytrusy. Sprawdź, co jeszcze warto jeść w lutym.

Co jeść w lutym?

Warzywa sezonowe

  • por

To jedno z niewielu zielonych warzyw, które bez wyrzutów sumienia możemy spożywać zimą. Niweluje poziom tzw. złego cholesterolu, pobudza apetyt, ma właściwości rozgrzewające. Dlatego świetnie sprawdza się w roli bazy do zup, np. zup kremów. Ponadto reguluje trawienie i oczyszcza organizm z metali ciężkich. Zimą możemy przygotować z niego surówki, sałatki, zapiekanki.

  • brukiew

Bogate źródło witamin z grupy B. Zawiera także dużo błonnika, beta-karotenu, żelaza i fosforu. Ponadto znajdziemy w niej glukozynolany, czyli substancje antyrakowe. Brukiew możemy jeść surową np. w postaci surówki lub sałatki, albo gotowaną lub pieczoną.

  • marchewka

Prawdziwa królowa beta karotenu. W marchewce znajdziemy także cenny potas, wapń, kwas foliowy. Zimą możemy jeść ją surową (pokrojoną jako przekąskę do pracy lub szkoły, dodaną do surówek lub soków –przepis na sok marchewkowy), gotowaną (w postaci zup, kremów, puree) i pieczoną (frytki z marchewki, zapiekanki).

  • ziemniaki

W diecie Polaków nie brakuje dań z ziemniaków. I dobrze, ponieważ są lekkostrawne i mają bardzo małą zawartość tłuszczu. By nie straciły swoich właściwości, trzeba je jednak odpowiednio przyrządzić. Najwięcej witamin znajduje się tuż pod skórką kartofli, dlatego należy je bardzo cienko obierać albo gotować w łupinkach. Możesz jeść je nie tylko jako dodatek do mięs, ale jako danie główne (ziemniaki faszerowane, placki ziemniaczane, zapiekanki z ziemniakami). Na bazie ziemniaków warto także przygotowywać sycące zupy, które świetnie sprawdzają się jako zimowa potrawa.

  • buraki

Szczególnie wartościowe warzywo dla kobiet, ponieważ posiada duże pokłady kwasu foliowego. Oprócz tego buraki zawierają antocyjany, które wzmacniają odporność i chronią przed powstaniem nowotworów. Prócz klasycznego soku, barszczu i ćwikły, z buraków możesz zrobić zdrowe frytki, sałatki, placuszki oraz koktajle.

  • topinambur

Inaczej słonecznik bulwiasty. Roślina pochodząca z Ameryki Północnej, która reguluje ciśnienie krwi i niweluje poziom cholesterolu HDL. Z topinamburu można przygotować zupę, zapiekankę, frytki lub chipsy. Plasterki tego warzywa można także dodawać do herbaty. Niestety w Polsce jest rzadko dostępny, można kupić go w sklepach ekologicznych, czasami na targu lub zamówić przez Internet.

  • roszponka

Sałata, która działa korzystnie na układ nerwowy oraz układ trawienny. Z liści tej rośliny przygotowuje się głównie surówki i sałatki. Możesz dodać ją także do kanapek, koktajli, soków.

Oprócz tego na swoją lutową listę zakupów wpisz inne warzywa:

czosnek, cebula, korzeń selera, kapusta, brukselka, cykoria, rzepa, fasola, soczewica.

Co jeść w lutym

Owoce sezonowe

  • jabłka

Prawdziwie rajskie owoce, których spożywanie wzmacnia zęby i redukuje ryzyko zawału. Ponadto są sprzymierzeńcami osób będących na diecie. Najcenniejsze części jabłka to skórka i pestki, dlatego nie warto odrzucać ich podczas jedzenia. Z jabłek możesz przygotować ciasta, babeczki, farsz do naleśników, racuchy, soki i surówki.

  • gruszki

Zawierają jod, który poprawia funkcjonowanie tarczycy. Spożywanie gruszek pomaga zredukować ciśnienie krwi i przeciwdziała udarowi. Gruszki to świetna baza do deserów, dań śniadaniowych i sałatek.

  • cytrusy (cytryny, pomarańcze, mandarynki) po dokładnym umyciu

Zanim dotrą do Polski na ich skórkę nanoszone są konserwanty chroniące owoce przed zepsuciem. Dlatego przed jedzeniem należy je dokładnie umyć i sparzyć wrzącą wodą. Bogate w witaminę C cytrusy można dodawać do sałatek owocowych, ciast i ciastek oraz soków.

Przepis na herbatę mandarynkową.

Oprócz tego na swoją lutową listę zakupów możesz wpisać takie owoce:

kokos, banany*, orzechy laskowe i włoskie (przepis na batony z orzechami włoskimi).

Owoce sezonowe luty

Oprócz wymienionych produktów w lutym warto jeść także pieczarki i suszone grzyby. Z powodzeniem możemy również sięgać po kiszonki (nie tylko kapustę i ogórki, ale także patisony, paprykę i inne), mrożonki, przetwory oraz suszone warzywa i owoce. Taka mnogość smaków i produktów sprawia, że w lutym nie grozi nam kulinarna nuda, mimo że będziemy jeść to, co sezonowe i zdrowe.

*banany spożywaj po dokładnym umyciu skórki

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Categories: Przepisy i produkty kulinarne

  • Ola

    Bardzo fajny wpis 😉 podoba mi się ta seria!

    • Ania

      Dzięki Ola! Jeśli się podoba, to na pewno będzie kontynuowana 🙂