Co jeść w kwietniu

Co jeść w kwietniu? Warzywa i owoce sezonowe #3

Nareszcie! Nareszcie przyszła wyczekiwana wiosna. Już wkrótce na straganach pojawią się nowalijki. Choć w kwietniu nie kupimy jeszcze dobrej jakości pomidorów, ogórków czy papryki, możemy sięgać po endywię, cykorię i roszponkę. W kwietniu dostępna jest także botwinka, rabarbar i szparagi z pierwszych zbiorów. Czwarty miesiąc roku to również sezon na nieco zapomniane karczochy i szczaw. Z owoców wciąż warto sięgać po jabłka, suszone banany i truskawki. Przeczytaj, co jeść w kwietniu zanim przygotujesz listę zakupów spożywczych.

Co jeść w kwietniu?

Warzywa sezonowe:

Warzywa sezonowe kwiecień

  • cykoria

Źródło potasu, żelaza, miedzi. Ponadto zawiera kwas foliowy, magnez oraz cynk. Ma niewiele kalorii, więc jest polecana dla osób dbających o linię. To roślina zimowa, można ją kupić od listopada do kwietnia. Zrobisz z niej lekką surówkę, sałatkę, ale także zapiekankę, potrawkę lub zupę.

  • endywia

Z wyglądu przypomina sałatę liściową. Jest niskokalorycznym warzywem obfitującym w błonnik oraz sole mineralne. Znajdziesz w niej także pokłady witamin z grupy B, witaminę C oraz prowitaminę A. Ma delikatnie gorzkawy posmak, a jej spożywanie pobudza apetyt. Z endywii można przygotować surówkę, sałatkę, dodać ją do spaghetti, kanapek i tostów.

  • natka pietruszki hodowana na oknie

Zawiera o wiele więcej witaminy C niż cytryna czy pomarańcze. Natka pietruszki odświeża oddech, łagodzi wzdęcia, reumatyzm i zapalenie pęcherza. Jest również stosowana jako antidotum na bóle menstruacyjne. Natka to nie tylko świetny dodatek do dań, ale może być również bazą wielu potraw. Z liści pietruszki można przygotować pesto, sok, koktajl, sos.

  • botwina

Czyli młode liście i korzenie buraka ćwikłowego. Botwinka ma mało kalorii i przyspiesza metabolizm, pomaga wzmacniać odporność, jest wskazana w niedokrwistości oraz chorobach wątroby. Przygotujesz z niej pyszną wiosenną zupę, sałatkę, zapiekankę lub potrawkę.

  • rabarbar

Źródło cennych witamin: A, C, E. Ponadto znajdziesz w nim także błonnik, kwas foliowy oraz potas. Oprócz tego zawiera kwas szczawiowy, dlatego zbyt często nie powinny spożywać go osoby mające problemy z nerkami i reumatyzmem. Na bazie rabarbaru ugotujesz kompot, upieczesz ciasto i zrobisz przetwory. To warzywo możesz również dodać do zup, soków i koktajlów.

  • rzeżucha

Pamiętaj o niej nie tylko w okresie wielkanocnym, ponieważ jest niebywale zdrowa. To źródło licznych mikroelementów oraz cennej witaminy C. Ma właściwości oczyszczające i wzmacniające organizm. Najlepiej smakuje na kanapkach i tostach, ale można również ugotować z niej zupę, zrobić sałatkę lub surówkę.

  • szparagi

Sezon na szparagi rozpoczyna się pod koniec kwietnia. Warto z niego korzystać i jeść je w każdej możliwie formie, ponieważ zapobiegają tworzeniu się nowotworów, mają właściwości odchudzające i wspomagają rozwój płodu. Ponadto są dobrym afrodyzjakiem. Jak można je przygotować? Gotowane są świetnym dodatkiem do obiadu, pieczone stanowią dobrą bazę zapiekanek, a smażone można podać np. na kolację.

  • karczochy

Niskokaloryczne. Zawierają cynarynę i inulinę, które wspomagają pracę układu trawiennego i wzmacniają metabolizm. W karczochach znajdują się również pokłady niacyny hamującej rozpad tłuszczów w tkance tłuszczowej. Karczochy możesz wykorzystać jako farsz do pizzy, składnik spaghetti lub risotto.

  • szczaw

Krzem, żelazo, magnez, wapń, witaminy z grupy B to tylko niektóre z cennych mikroelementów, jakie kryje w sobie szczaw. Przyspiesza trawienie, poprawia funkcjonowanie wątroby, hamuje rozwój drobnoustrojów. Napar ze szczawiu wykorzystywany jest w owrzodzeniach jamy ustnej i przy trudno gojących się ranach. Ze szczawiu przygotujesz zupę, omlet, sałatkę, surówkę, pastę. Szczaw tworzy świetny duet z rybami oraz grillowanymi mięsami.

Oprócz wymienionych warzyw w kwietniu warto jeść: pora, roszponkę, ziemniaki, cebulę, młodą kapustę oraz warzywa strączkowe.

 

Owoce sezonowe

Owoce sezonowe kwiecień

  • mango

Egzotyczny owoc, który zapobiega tworzeniu się nowotworów, redukuje poziom cukru i cholesterolu we krwi, poprawia tolerancję glukozy. Zawiera duże pokłady potasu, sodu, żelaza, fosforu. Mango jest bazą do sałatek, lodów, sorbetów, ciast, tart, musów. Możesz przygotować z niego kisiel, dodać kawałki owocu do owsianki lub farszu do naleśników.

  • grejpfrut czerwony

Witamina C, beta-karoten, potas, prowitamina A grejpfrut to istne królestwo minerałów i mikroelementów. Jest orzeźwiający, niskokaloryczny, ma niski indeks glikemiczny. Idealna baza do soków, sałatek, surówek.

Oprócz tych owoców w kwietniu warto jeść m. in. jabłka i owoce suszone.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes