Co jeść w lipcu - sezonowe warzywa i owoce

Co jeść w lipcu? Warzywa i owoce sezonowe #6

Jeśli czerwiec obfity był w sezonowe warzywa i owoce, nie wiem jakimi słowami opisać wszystkie dobrodziejstwa, które oferuje dla nas kolejny miesiąc. Co jeść w lipcu? Lista jest długa. I dobrze, w końcu można zaszaleć na targu bez większych wyrzutów sumienia. Zanim wybierzesz się na zakupy, przygotuj duży kosz. Musisz zmieścić w nim bób, fasolkę szparagową, kalafiora i rukolę. Jeśli masz własny ogródek, być może z grządek uśmiechają się już do Ciebie pierwsze pomidory, cukinia i ogórki. Na deser polecają się brzoskwinie, jagody, wiśnie, porzeczki. Mało? Czytaj dalej!

 

Co jeść w lipcu?

Warzywa sezonowe w lipcu

Patison

Inaczej dynia talerzowa. Roślina bogata w witaminy z grupy B, fosfor, żelazo, wapń oraz witaminę C. Patison jest lekkostrawny, więc jego spożywanie poleca się osobom będącym na diecie. Powinni po niego sięgać także mający problemy z nadciśnieniem. W jakiej formie je jeść? Patisony możesz zapiekać i faszerować, marynować, dodawać do zup.

Kukurydza

Jedno z najbardziej popularnych zbóż świata. W odróżnieniu od uwielbianej przez Polaków pszenicy, kukurydza nie zawiera glutenu, ponadto jest źródłem kwasów OMEGA-3, witamin oraz składników mineralnych. Niestety, jednocześnie roślina ta jest jednym z najczęściej modyfikowanych genetycznie produktów na świecie, dlatego najlepiej wybierać kukurydzę ekologiczną lub oznaczoną znakiem bez GMO. To żółte warzywo ma szerokie zastosowanie w kuchni. Możesz zrobić z niej zupę krem, placuszki, dodać ją do sałatki, zapiekanek i naleśników. Warto spróbować również grillowanej kolby kukurydzy.

Cukinia

Sezon na cukinię zaczyna się w połowie lipca. Wtedy też smakuje ona najlepiej – mówi się nawet, że im cukinia młodsza, tym smaczniejsza. Inaczej nazywana kabaczkiem zawiera potas, żelazo, magnez, witaminę PP, K, C, B1 oraz beta-karoten. Warzywo to ma właściwości odkwaszające organizm i poprawia trawienie. Przygotujesz z niego pyszne leczo, smaczne placuszki i kremową zupę. Cukinia może być też bazą do upieczenia chleba, zrobienia zapiekanki, warzywnego makaronu i ciasta. Warto jeść także kwiaty tej rośliny, np. w formie sałatki.

Pomidory

Pod koniec lipca zaczyna się sezon na pomidory. Potas, likopen o działaniu przeciwutleniającym, kwas foliowy, niacyna, witamina A – to tylko część dobroci, jakie mają w sobie te pyszne czerwone warzywa. Malinowe, śliwkowe, koktajlowe – wszystkie mają działanie antynowotworowe, wspomagają odporność, trawienie, pomagają w walce z nadwagą. Możesz przygotować z nich tradycyjną polską pomidorową, domowy ketchup, sos do makaronu lub ryżu, sok. Pomidory warto dodawać do zapiekanek, słonych ciast, tart. By cieszyć się ich zapachem i smakiem także zimą, zasusz je lub zamarynuj.

Papryka

Pierwsze zbiory papryki przypadają na lipiec. Warto ją jeść, ponieważ zawiera cztery razy więcej witaminy C niż cytryna. Co ważne, w przeciwieństwie do innych warzyw w papryce witamina ta nie ulega destrukcji podczas smażenia czy gotowania. Papryka to również źródło potasu, wapnia, fosforu i magnezu. Możesz dodać ją do wspominanej w tym wpisie pomidorowej i cukiniowego leczo. Paprykę warto również zapiekać, faszerować, marynować. Warzywo to jest także świetnym dodatkiem do tostów, zapiekanek, kanapek i sałatek.

Koper włoski

Inaczej fenkuł. Roślina o licznych właściwościach zdrowotnych. Napar z kopru włoskiego to antidotum na niemowlęcą kolkę i bóle menstruacyjne. Fenkuł wspomaga również pracę układu oddechowego i pokarmowego. Liście kopru włoskiego dodaje się do bulionu, rosołu, zupy rybnej. Surowy fenkuł może być składnikiem sałatki lub koktajlu. Natomiast nasiona tego warzywa świetnie komponują się ze smażonymi i grillowanymi mięsami.

Ogórek

Uznawany za pospolite warzywo ogórek ma działanie antynowotworowe, pomaga pozbyć się nadmiaru wody z organizmu i jest stosowany jako środek na nieświeży oddech. Ogórek polecany jest także osobom będącym na diecie, cukrzykom i cierpiącym na zgagę. Zupa ogórkowa, tzatizki, mizeria – to tylko kilka z potraw, jakie można przygotować na bazie tego zielonego warzywa. Póki trwa sezon, przygotuj kiszone i pikle – na zimę będą jak znalazł.

Bakłażan

Na lipiec przypadają pierwsze zbiory bakłażana. Inaczej nazywany gruszką miłości bakłażan jest niskokaloryczny, a jego fioletowa skórka ma działanie antynowotworowe. Jedzenie tego warzywa poprawia przemianę materii i redukuje poziom cholesterolu. Z bakłażana możesz przygotować np. roladki, zupę, zapiekankę i pastę.

Oprócz tych warzyw w lipcu warto jeść: bób, brokuły, fasolkę szparagową, groszek zielony, kalafiora, kalarepę, marchewkę, natkę pietruszki, pora, rukolę, sałatę masłową, rzodkiewkę, liście selera, szpinak, ziemniaki, botwinkę i młode buraki, szczypiorek, kapustę.

Owoce sezonowe w lipcu

Brzoskwinie

Witaminy A, C, B, magnez, fosfor, bor, niacyna, beta-karoten – to tylko część dobroci, jakie skrywają w sobie brzoskwinie. Te bogate w witaminy i minerały owoce mają szerokie zastosowanie w kosmetyce. Przygotowuje się z nich kremy, maseczki, żele pod prysznic. W kulinariach brzoskwinie sprawdzają się jako baza do deserów i przetworów, ale również jako dodatek do mięs.

Jagody

Lipiec to miesiąc, w którym królują jagody. Ich rządy są intensywne, ale krótkie, więc kosztuje ich na zdrowie. Jedzenie tych granatowych owoców redukuje poziom złego cholesterolu i uelastycznia naczynia krwionośne. Z kolei suszone jagody to dobre antidotum na biegunki. Surowe owoce możesz wykorzystać jako dodatek do sałatki, owsianki, jaglanki. Jagody sprawdzą się także w roli składnika farszu do pierogów, naleśników, omletów.

Wiśnie

Choć w ponad 80% składają się z wody, nie brakuje im właściwości odżywczych. Kuzynki czereśni są dobrymi przeciwutleniaczami, zawierają liczne minerały i witaminy. W wiśniach znajdziemy np. potas i witaminę C. Sok z tych czerwonych owoców wzmacnia odporność i przeciwdziała bezsenności. Oprócz niego z wiśni przygotujesz koktajl, ciasto, tartę, lody i wiele innych smakołyków.

Oprócz tego w lipcu warto jeść: truskawki, maliny, poziomki, czereśnie, agrest, porzeczkę, borówki.

 

5.00 avg. rating (98% score) - 1 vote

Categories: Przepisy i produkty kulinarne