Co jeść w czerwcu - botwinka i rzodkiewka

Co jeść w czerwcu? Warzywa i owoce sezonowe #5

Czerwiec to według mnie jeden z najsmaczniejszych miesięcy w roku. W końcu na straganach, targowiskach, sadach i ogrodach pojawiają się pyszne polskie owoce sezonowe. Co jeść w czerwcu? Truskawki, które przy odrobinie szczęścia mogliśmy kosztować już w maju, słodkie czereśnie, delikatne maliny, subtelne poziomki, pełne witaminy C porzeczki i jedyny wśród tego zacnego towarzystwa zielony owoc – agrest.

Prócz tego warzywa sezonowe – w roli przystawki sprawdzi się bób lub szparagi, ze szpinaku, szczawiu lub botwiny zrobisz zupę, w roli głównego dania podaj kalafior – smażony, gotowany bądź duszony, w zestawie z fasolką, młodą marchewką i ziemniakami, a do picia kompot z rabarbaru. Na kolację lekka sałatka z rzodkiewek, rukoli i groszku. W takiej konfiguracji do kulinarnego szczęścia nie potrzeba (przynajmniej mnie) ciężkich mięs, pieczywa i zbędnych dodatków. Czerwiec szybko mija, więc intensywnie korzystam z wszystkich jego dobrodziejstw.

Co jeść w czerwcu – jakie warzywa i owoce kupować?

Warzywa sezonowe w czerwcu

Warzywa sezonowe w czerwcu

Część warzyw sezonowych, które warto jeść w czerwcu, opisywałam już w poprzednich miesiącach, dlatego w tym wpisie opiszę tylko wybrane z nich.

Kalafior

W Polsce zbierany od maja do października, dlatego w czerwcu jest go już sporo na straganach. Mało kto wie, że tak naprawdę jest on odmiana kapusty.Tak jak warto jeść ją, tak też nie zaszkodzi sięgać po kalafiora, bo zawiera związki roślinne, które chronią przed nowotworami. Prócz tego jest on małokaloryczny, więc z powodzeniem możesz sięgać po niego na diecie odchudzającej. W tym białym różyczkowatym warzywie znajdziesz także witaminę C i A oraz beta-karoten. Kalafior można przyrządzać na wiele sposobów: gotować, smażyć, piec. Dobrze sprawdza się w zapiekankach, tartach, musach i zupach. Przygotujesz z niego sałatkę, kotlety, placuszki, zdrowe przekąski do piwa i obiadowy krem.

Fasolka szparagowa

Bogata w kwas foliowy, błonnik, wapń i żelazo. Wzmacnia funkcjonowanie układu pokarmowego, chroni przed zawałem i jest cennym antyoksydantem. Polecana cukrzykom i osobom chcącym zrzucić kilka kilogramów. Pozytywnie wpływa na układ odpornościowy i moczowy. Ugotowana i podawana z domową bułką tartą, sosem lub masłem jest świetnym daniem obiadowym. Możesz przygotować z niej także sałatkę, gulasz, zupę, nadzienie do pierogów.

Młoda marchewka

Najsłynniejsza skarbnica beta-karotenu. Prócz tego w marchewce znajduje się luteina, prowitaminy A, białko, tiaminę oraz kwas foliowy. Ma właściwości antynowotworowe, chroni przed miażdżycą, jest pomocna w zaburzeniach trawienia, a na surowo zaleca się ją spożywać cukrzykom. Jest jednym z najbardziej uniwersalnych kulinarnie warzyw. Można dodawać ją do zup, surówek, sałatek, zapiekanek, past, kremów, przecierów, soków, koktajli, lodów, ciast, babeczek. Przyrządzisz z niej również pesto, racuchy, kotlety, puree, curry, gofry, gratin, pastę. A z natki marchewki zrobisz oryginalne pesto!

Brokuły

Regularnie spożywane chronią przed anemią, nowotworami i wrzodami żołądka. Poprawiają wzrok, korzystnie działają na stawy i pomagają zachować optymalny poziom cukru we krwi. Są bogate w wapń, żelazo i magnez. Zawierają kwas foliowy, witaminę C, tiaminę oraz witaminę A. By korzystać z tych cennych składników najlepiej spożywać surowe brokuły, na przykład w formie sałatek. Można jeść je również gotowane, przyrządzane na parze, pieczone i smażone. Z  łatwością zrobisz z nich zupę, pastę kanapkową, zapiekankę, tartę, mus, pikantne ciasto. Możesz dodać je do pizzy, surówki, podać jako dodatek do kolacji lub obiadu.

Liście selera

Pomocne przy nadciśnieniu, bogate w witaminy i sole mineralne. Niedocenianie, bagatelizowane i (o zgrozo!) niejednokrotnie wyrzucane do kosza. Nie rób tego, ponieważ możesz wykorzystać je nie tylko kulinarnie, ale również leczniczo. Ususzone liście selera możesz pić w formie herbaty i stosować jako środek moczopędny lub łagodzący skutki nadciśnienia. Liście i łodygi selera warto także zamrozić. Późną jesienią, zimą i wczesną wiosną posłużą Ci jako dodatek do soków, koktajli, surówek i sałatek. Z liści selera przygotujesz również zupę, pesto i sos.

Oprócz tego w czerwcu warto jeść:

szpinak, bób, botwinę – przepis na zupę z botwiny, szparagi, groszek, kapustę, kalarepę, pora, sałatę, rzodkiewkę, rabarbar – przepis na babeczki z rabarbarem, szczaw, rukolę, młode ziemniaki

Owoce sezonowe w czerwcu

Owoce sezonowe czerwiec

Czerwiec to miesiąc truskawek, których właściwości opisałam w majowym wpisie. Prócz nich warto jeść:

Czereśnie

Sezon na nie trwa od czerwca do początku sierpnia, jest więc bardzo krótki. Warto go intensywnie wykorzystać, ponieważ są to jedne z najbardziej wartościowych polskich owoców. Czereśnie pomagają leczyć artretyzm, poprawiają pracę tarczycy i pozytywnie wpływają na funkcjonowanie serca. Co ciekawe, liczne witaminy posiadają nie tylko same owoce czereśni, ale również ich kwiaty, ogonki oraz kora. Warto pamiętać, by przy chorobach jelit nie jeść surowych czereśni, ale przed spożyciem lekko je obgotować, przygotowane w taki sposób będą lekkostrawne. Czereśnie to doskonała baza do koktajli i soków. Można przygotować z nich desery: torty, ciasta, lody, sorbety, musy i kremy. Warto wykorzystać je także do zrobienia przetworów na zimę, na przykład kompotów i dżemów.

Maliny

Nie tylko owoce, ale także liście malin są bogate w witaminy i minerały. Zawierają wapń, magnez, żelazo, kwasy organiczne, witaminy z grupy B, witaminę C oraz E. Z malin możesz przygotować sok lub syrop, który jesienią i zimą posłuży Ci jako środek przeciwko przeziębieniu, gorączce, anginie, zapaleniu oskrzeli. Z kolei liście tych owoców sprawdzą się jako antidotum na biegunkę. Maliny to doskonała baza do deserów: ciast na zimno i ciepło, ciasteczek, tortów i tart. Zrobisz z nich wyborne domowe lody, zdrowy koktajl, mus i kisiel. Oprócz tego na ich bazie przygotujesz konfiturę, dżem i sos, np. do sałatki ze szczawiem i rybą.

Agrest

Cenne źródło witaminy C, witamin z grupy B i P. Jedzenie agrestu wyostrza myślenie, wzmacnia odporność i jest antyoksydantem, a także poprawia płodność. Nalewka agrestowa uznawana jest za eliksir młodości. Agrest to doskonała baza do serników na zimno, soków, dżemów, kompotów, można go również dodawać do mięs.

Poziomki

Takie drobne, a takie zdrowe. Mają działanie przeciwgorączkowe, są stosowane w leczeniu chorób przyzębia i dziąseł, a ich liście można używać jako okłady na zranioną skórę. Rosną w czerwcu i lipcu, prócz dzikich leśnych gatunków, możemy posadzić je również w ogrodzie lub na działce. Poziomki to dobry dodatek do słodkich śniadań: musów, jogurtów, owsianki, jaglanki. Można serwować je nie tylko na słodko, ale również z mięsami.

Porzeczki w zależności od odmiany

Kolejna skarbnica witaminy C. Prócz tego zawiera witaminę PP i żelazo. Są wykorzystywane w celu leczenia chorób układu krążenia, niwelują dolegliwości jelitowe i żołądkowe, podnoszą odporność i poprawiają funkcjonowanie układu moczowego. Z porzeczek możesz przygotować sok, syrop, wino, dżem, konfiturę. Dobrze komponują się z mięsami i serami.

5.00 avg. rating (99% score) - 1 vote